Telefonist: östgötatrafiken
Kund: ja hejsan
Telefonist: hej
Kund: ja ville undra om ni hade några öh bussar eller (.) typ expressbussar som åkte från Linköping till Vadstena (.) på sönda
Telefonist: nej bussen går inte på söndagar
Kund: hur kan man (.) kan man ta tåg å sen byta på nått sätt (.) för de (.) till mjölby å så
Telefonist: de kan du göra också ja
Kund: hur (.) har du nåra några såna förslag
Telefonist: ja ska se här (4s) ett ögonblick (15s) nu ska vi se här (.) va de på söndagen du skulle åka på
Kund: ja just de eftermidda gärna
Telefonist: eftermidda gärna (.) du har tåg från Linköping fjorton å tjugonie
Kund: mm
Telefonist: å så byter du från Mjölby station sexhundrasexti
Kund: sexhundrasexti
Telefonist: femton å tie
Kund: femton å tie
Telefonist: å du är framme femton å femti
Kund: femton å femti ja (.) öh ja
Telefonist: nästa har du femton å tjugonie från Linköping
Kund: a men de ä lite sent (.) ja tycker de blir lite sent där
Telefonist: där emellan har vi ingen
Kund: nej (.) okey (.) mm tack så jättemycket
Telefonist: tack hej
Kund: hej
Telefonist: trafikupplysningen
Kund: hejsan är de lokaltrafiken (.) Norrköping
Telefonist: mm Norrköping
Kund: ähh månadskort (.) vad kostar de
Telefonist: ja om du bara ska åka buss har vi ett normalkort på fyrahundrafemti kronor (.) tretti dagar
Kund: fyrahundrafemti i tretti dar
Telefonist: så har vi expresskort också för (xx) kronor
Kund: vad menas med de
Telefonist: då kan du även åka pendeltåg och expressbussar
Kund: jaha (.) express även till Stockholm nej
Telefonist: nej
Kund: express till Linköping eller inom Östergötland alltså
Telefonist: ja
Kund: jaja (.) ° fyrahundrafemti° fyrahundrafemtio de gäller bussar och spårvagnar och grejer
Telefonist: jajust de
Kund: gäller det tretti dar från och meddet att man köper de eller
Telefonist: ja precis
Kund: de gör de (.) va bra (.) okey då vet ja
Telefonist: ja
Kund: tack
Telefonist: tack hej
Kund: hej
Telefonist: östgötatrafiken
Kund: ja gomorgon (.) ja bor i Skeda och ska transportera mig till Rimforsa å vara där klockan (.) åtta å femton på morgon (.) vilka möjligheter finns det (.) de ä väl buss femhundraförti
Telefonist: ja de ä de (.) öh vi har (.) noll-sex-förtifem Skeda då ä du framme noll noll-sju-noll-fem
Kund: ah (.) de ä för tidigt
Telefonist: å sen har du noll-sju-förti då är du framme noll-åtta-noll-noll
Kund: de blir bra de (.) va sa du nollsju förti (.) var ä den då
Telefonist: Skeda (xx)
Kund: Skeda (xx)
Telefonist: dä
Kund: femhundraförtisex å den ä framme åtta-noll-noll sa du
Telefonist: ja
Kund: sen ska ja åka ifrån Rimforsa (.) efter halv elva
Telefonist: halv elva
Kund: tillbaka då till skeda
Telefonist: a nästa går (xx) elva tjugo går de en
Kund: elva å tjugo
Telefonist: de går inte så ofta
Kund: nähä de finns inget mellan där då (.) å ja men dä ä inte så tokigt ändå tack ska du ha för hjälpen
Telefonist: tack
Kund: hejdå
Telefonist: hej
Telefonist: östgötatrafiken
Kund: ja hejsan ja skulle kolla när sex-tjugo går nu från Östersta
Telefonist: mot (.) var ska du
Kund: mot mot Linköping
Telefonist: Linköping (.) ska vi se Östersta har vi tio å trettifyra nästa
Kund: ja okey
Telefonist: ja
Kund: bra
Telefonist: hej
Kund: hej
Telefonist: trafikupplysningen
Kund: ja hej ja undrar om de går nått tåg till Mantorp vid fyratiden i eftermidda (.) från Mjölby
Telefonist: från Mjölby till Mantorp
Kund: ja
Telefonist: du har ju femton å fyrtifem
Kund: okey (.) går de inget t-
Telefonist: å sen har du sexton noll-fem
Kund: amen sexton noll-fem blir bra
Telefonist: mm
Kund: okey tack
Telefonist: ja
Telefonist: trafikupplysningen
Kund: hej ja heter Ann Månsson (.) ringer från blommans dagcenter
Telefonist: mm
Kund: för en av våra killar har tappat sin plånbok med busskort och allt på bussen i dag
Telefonist: bilken linje då
Kund: han åkte från Ryd å ner (.) nu ska vi se vilken linje
Telefonist: i Linköping alltså
Kund: ja de ä i Linköping
Telefonist: då ä de Näckrosbuss du ska ta kontakt med de ä tjugofyra noll-tre noll-nol
Kund: tjugofyra noll-tre noll-noll
Telefonist: ja
Kund: mm (.) tack ska du ha
Telefonist: tack hej
Kund: hej
Telefonist: trafikupplysningen
Kund: ja hejsan ja skulle bara villa höra en sak (.) ja har sån hära (.) värdekort
Ö jaha
Kund: å då tänkte ja hur mycke kostar de om man ksa åka till Motala på de (.) en enkel
Telefonist: var ska du åka från då
Kund: från Linköping
Telefonist: från Linköping till Motala
Kund: med värdekort
Telefonist: värdekort ja
Kund: fyrti
Telefonist: ja om du åker på lågpristiderna kostar de fyrti annars kostar de femtitvå
Kund: lågpristiderna
Telefonist: vilken tid hade du tänkt att åka
Kund: tie å fyrti tror ja det går en fem-tjugo (.) ja vet inte riktigt när bussarna går (.) har du lust å kolla
Telefonist: ja en femtjugo eller
Kund: ja
Telefonist: tie trettitre från resecentrum
Kund: ja (.) va kostar de då
Telefonist: då kostar de förti kronor
Kund: då kostar de fyrti kronor (.) ja men då tar ja de (.) när man åker hem sen då
Telefonist: ja när ska du åka hem då
Kund: efter fem nångång
Telefonist: då kostar de femtitvå
Kund: ja men om ja sätter in hundra (.) då räcker de fram å tillbaka (.) för ja får åka på den biljetten upp (.) in i stan me va
Telefonist: ja visst
Kund: då drar dom inte
Telefonist: oh nä
Kund: ja okey
Telefonist: jaa
Kund: men då vet ja (.) okey
Telefonist: ja
Kund: hej
Telefonist: hej
Telefonist: trafikupplysningen
Kund: ja go förmiddag mitt namn ä Nils Ragnarsson polisen Linköping
Telefonist: hej hej
Kund: hej (.) hörrö du vi håller på me (.) de rånas ju butiker här i stan
Telefonist: mm
Kund: och vi ä lite intresserade att få tag i ett par chaufförer som kört buss tvåhundraett i fredagskväll (.) mot Hässlegatan (.) vet du hur man kan få tag på dom
Telefonist: ja då ringer du till Näckrosbuss här i Linköping det är telefon tjugofyra noll-tre noll-noll
Kund: tjugofyra noll-tre noll-noll
Telefonist: ja
Kund: näckrosbuss ja
Telefonist: mm
Kund: fint du
Telefonist: ja
Kund: tack (.) hej
Telefonist: hej
Telefonist: trafikupplysningen
Kund: ja hejsan ja undrar när nästa (.) expressbuss (.) från Borensberg till Linköping går (4s)
Telefonist: ja nästa går tretton och fyrtisju
Kund: jaha (.) å sen fem-tjugon (.) när går den (2s)
Telefonist: till Linköping från Borensbeg
Kund: ja
Telefonist: elva tjugotvå har du nästa
Kund: ok- okey de ä bra (.) tack så mycke
Telefonist: mm
Kund: tack så mycke
Telefonist: mm
Kund: hej
Telefonist: hej
Telefonist: trafikupplysningen
Kund: ja hejsan du öh hur dags går det expressbussar från Borensberg till Linköping (2s)
Telefonist: nästa har du från Borensberg tretton å fyrtisju
Kund: de går ingen innan
Telefonist: nej
Kund: okey hur dags är den i Linköping
Telefonist: fjorton å tjuge
Kund: fjorton å tjuge
Telefonist: mm
Kund: en grej till (.) går den nån fem tjugotvåa från Ljungsbro till Linköping (.) som är framme i Linköping ungefär samtidigt som den där expressbussen
Telefonist: från Ljungsbro
Kund: ja (6s)
Telefonist: (xx) då har du den som går från Ljungsbor fjorton å tie
Kund: hurdags
Telefonist: å är framme i Linköping fjorton å trettiåtta
Kund: ja
Telefonist: den innan går tretton å femtisex å är framme i Linköping fjorton å tjugotre
Kund: ja då ä de mycke bättre å åka tretton femtisex
Telefonist: ja
Kund: ja (.) okey (.) tack så mycke
Telefonist: tack hej
Kund: hej
Telefonist: trafikupplysningne
Kund: ja hej ja heter Kerstin Silver (.) ja skulle vilja veta vad som gäller för de här vi har dels årskort å månadskort som inte har express vilka resor gäller där är de bara bussar
Telefonist: de ä bara bussar och spårvagnar ja
Kund: nj- dom här tågena som de gällde på förut
Telefonist: nej då måste man ha ett expresskort
Kund: förut kunde man åka till exempel till Åtvidaberg
Telefonist: nej det kan du inte gör på ett sånt fyrahundrafemtikronors kort (.) då ä de bara bussarna de gäller
Kund: ja å även årskortet
Telefonist: ja
Kund: men ä de nått som har blivit ändrat nu (.) förut fanns det nått som hette länskort å man kunde åka till Åtvidaberg och till Väster- ja de är åt Västervikshållet men de hållet så långt som gränsen gick
Telefonist: de kan du göra (.) de kan du göra med expresskort (xx)
Kund: jo så de förstår (.) de förstår ja men nä- när har de blivit ändrat (.) för att de ä inte så väl- (.) ja har haft årskort väldigt många år och då då hette de länskort eller nånting som man fick åka på (.) ä de bortaget de
Telefonist: ja de måste va längesen de
Kund: nej de ä inte längesen ja åkte
Telefonist: ja ska se här (50s) nej ja kan inte säga riktigt men de (finns inget som heter länskort)
Kund: jaha
Telefonist: ja
Kund: de låter konstigt men då får vi sluta å åka buss då (.) de ä inget annat (.) då får jag tacka för de
Telefonist: sluta åka buss
Telefonist: trafikupplysningen
Kund: ja hej mitt namn är Beatrice Rosén
Telefonist: hej
Kund: jag skulle vilja fråga (.) jag har letat och letat här i Linköpingsdelen me- på bussar (.) ja ska i morron klockan halv nie finnas på djursjukhuset (.) finns det nån buss som går dit ut (.) ja vet att den här (.) tvåhundratjugo eller tvåhundratjugoett (.) men den börjar ju inte då
Telefonist: öh du menar bussen till Jägarvallen då eller
Kund: ja just de (10s)
Telefonist: då finns det tvåhundrafyrtioåtta å tvåhundrafemti som går ut dit också
Kund: jaha å dom
Telefonist: ska se här (.) tvåhundrafemti ja (.) då börjar man med tvåhundratretton från resecentrum (1s) å sen byter man i Ryd å då tar man en som heter tvåhundrafemtio
Kund: går den så tidigt
Telefonist: när ska du va där
Kund: ja ska va där halv nie för operationen
Telefonist: du är ute vid Jägarvallen sju å femtifem
Kund: *jaha*
Telefonist: fem i åtta alltså
Kund: ja de så klart ja kan ju gå där å titta
Telefonist: de ä den
Kund: ja (.) tvåhundrafemti sa du
Telefonist: tvåhundrafemti ja men du åker med tvåhundratretton ut till (xx)
Kund: tvåhundratretton sen ska ja åka tvåhundraett ut dit ja
Telefonist: mm
Kund: ja men de finns chansen i alla fall då ja
Telefonist: mm
Kund: ja tycker de ä dyrt å åka taxi
Telefonist: hm ja
Kund: de får ja göra hem sen antar ja
Telefonist: ja
Kund: jaha du (.) ja så långt bort ä dom industribussarna höll ja på å säga (.) morgonbussarna eller
Telefonist: nej inte den här för den går vid Jägarvallen (xx)
Kund: säger du de
Telefonist: mm
Kund: så långt bort har ja inte kommit
Telefonist: nej
Kund: näähä
Telefonist: nej
Kund: men de va bra
Telefonist: mm
Kund: då tackar ja för de du
Telefonist: mm
Kund: tack
Telefonist: tack hej
Kund: hej
Telefonist: trafikupplysningen
Kund: ja hejsan (.) ja undrar när tvåhundraelva från resecentrum till Tallboda går (.) snarast (5s)
Telefonist: till Tallboda
Kund: mm
Telefonist: då har vi nästa tio å femtitre
Kund: tio å femtitre
Telefonist: mm
Kund: tack så mycket
Telefonist: mm
Kund: tack hej
Telefonist: hej
Telefonist: bussförfrågningen
Kund: ja hejsan Sandra heter ja
Telefonist: hej
Kund: ja tänkte hör a buss mot Askeby (.) på öh vardagkvällar måndag till Torsdag
Telefonist: vart stiger du på
Kund: ((pratar med en tredje person)) du åker från bussstationen va eller ja (.) järnvägsstation (.) ja från Linköping ((skrattar))
Telefonist: mot Askeby
Kund: ja
Telefonist: när ska du åka
Kund: runt (.) ja (.) å man är framme före sex (.) så att säga (.) runt fem skulle ja kunna tänka
Telefonist: fem på eftermiddagen en vanlig vardag
Kund: ja
Telefonist: då sak vi se (.) sjutton å tretton har du en från resecentrum
Kund: å när är man i Askerby
Telefonist: Askerby affär (.) sjutton å trettifem
Kund: mm okey (.) de passar oss
Telefonist: de ä linje femhundratrettinie
Kund: femhundratrettinie (.) öhh (.) när går de nån in ifrån Askeby på förmiddan så man är ungefär vid ett tiden i stan
Telefonist: då får du åka från Askeby elva femtitre
Kund: elvafemtitre
Telefonist: då är du i Linköping tolv å tjugotre
Kund: okey (.) ja jättebra
Telefonist: ja
Kund: tack så mycket för hjälpen
Telefonist: hejdå
Kund: hej
Telefonist: trafikupplysningen
Kund: ja ja skulle vilja prata med någon om när inte bussarna stannar vid hållplatsen
Telefonist: ja
Kund: för
Telefonist: vill du lämna klagomål alltså
Kund: ja
Telefonist: mm de kan ja ta emot
Kund: mm ja de ä så här att min dotter åker från (.) tvåhundraelvan då (.) ifrån vid Frimis där
Telefonist: mot
Kund: mot Tallboda
Telefonist: mot Tallboda mm
Kund: mm (.) å de omkring tjugo i åtta på morgonen (.) å de har hänt flera gånger nu att bussen inte stannar (.) i morse ringde hon här å va förtvivlad för hon sa ja höll fram ja gick fram till kanten sa hon å höll fram busskortet (.) men ändå så stanna han inte (.) å enligt henne så ä det tydligen nästan samma chaufför varje gång som åker förbi
Telefonist: jaha va sa du vart stanna inte (.) vid
Kund: SanktLarsgatan där mitt
Telefonist: SanktLarsgatan
Kund: emot Frimis (.) Kungsgatan står de väl där då
Telefonist: ja
Kund: Kungsgatans hållplats
Telefonist: så då åker hon den som går sju och trettinie från Trädgårdstorget då
Kund: ja just de ja (.) de stämmer
Telefonist: mm då ska ja se
Kund: för de ä så synd då
Telefonist: mm
Kund: för då blir hon så att nej då åker ja inte (.) då går hon inte till skolan istället
Telefonist: (xx)
Kund: jadå de gör hon
Telefonist: han stannar inte till ens en gång utan han bara fortsätter
Kund: ja han bara åker förbi gör han (.) de har hänt flera gånger (.) en gång försökte hon att
Telefonist: de kommer ingen buss efter så de finns nån (.) kanske för ibland åker dom två bussar
Kund: nej de tror ja inte (.) för som ja förstått
Telefonist: å om en av bussarna kör förbi får den bakom ta upp
Kund: ja
Telefonist: men de har hon inte sagt nånting om
Kund: nej nej de har hon inte sagt nånting om (.) för dom går ju egentligen ganska tätt då
Telefonist: mm ja just precis
Kund: men de ä ju det att hon börjar åtta i skolan i Tallboda (.) å hon tycker de ä lite jobbigt att komma försent då
Telefonist: ja
Kund: å eftersom det hänt såpass många gånger (.) en gång försökte hon å en annan passagerare att springa ner till
Telefonist: till resecetrum
Kund: ja just de men dom han ju inte (.) då heller
Telefonist: ja (4s) vill du ta kontakt med dom personligen
Kund: huvudsaken är ju att dom stannar att dom tänker på att det är en hållplats där (.) dä tycker ja ä de viktigaste
Telefonist: mm
Kund: nu vet ju inte ja (.) för hon säger att de ofta
Telefonist: ja
Kund: samma
Telefonist: ja
Kund: å att han har nån som han brukar prata me som ä me om de ä nån som ska till Ljunkan eller nått de vet ja inte (.) men huvudsaken ä ju att (.) alla tänker på att stanna då
Telefonist: precis
Kund: eftersom de ä en hållplats
Telefonist: ja
Kund: sen kanske de ä lite undanskymt (.) ja vet inte
Telefonist: kan du vänta lite så ksa ja titta om de kommer en bakom den här bussen
Kund: mm ja (30s)
Telefonist: nej de verkar bara komma en
Kund: mm
Telefonist: men då lämnar jag in de som klagomål (.) vill du lämna in namn
Kund: ja de kan ja göra (.) ja heter Birgitta Jönsson
Telefonist: Berit
Kund: Birgitta Jönsson
Telefonist: Birgitta Jönsson
Kund: mm
Telefonist: då lämanr ja in den här
Kund: ja de ä jättefint (.) mm tack
Telefonist: tack ska du ha
Kund: mm tack
Telefonist: hej
Kund: hej
Telefonist: trafikupplysningen
Kund: ja hejsan ja undrar buss tvåhundraett mot Vidingjö
Telefonist: mm
Kund: vid halv två ungefär från resecentrum
Telefonist: från resecentrum
Kund: mm
Telefonist: då ska vi se du har fjorton tjugotre å fjorton trettiåtta
Kund: halv två
Telefonist: halv två
Kund: ja
Telefonist: ja då ä de trettton å tjugotre
Kund: tretton å tjugotre
Telefonist: å tretton å trettiåtta
Kund: tretton å trettiåtta
Telefonist: mm
Kund: öhh (.) sen ska jag till något som heter Tuvgatan det ligger vid sista stationen (4s)
Telefonist: de finns inte med på kartan men de ä ju Hässlegatan som ä den sista
Kund: Hässlegatan
Telefonist: mm
Kund: men då tittar jag i katalogen bara
Telefonist: ja
Kund: mm tackar (.) hej
Telefonist: hej
Telefonist: trafikupplysningen
Kund: ja hej ja undrar hur mycket man får lägga till om man ska åka till Vimmerby med (.) om man har expresskort (.) över länsgränsen där hur mycket det blir (3s)
Telefonist: är du ungdom eller
Kund: öhh ähh hur ä man ungdom
Telefonist: hur gammal är du
Kund: tjugotre
Telefonist: de ä man tills man fyller (xx) vart skulle du åka
Kund: Vimmerby
Telefonist: (xx)
Kund: å de oavsett om man åker med länståg eller kustpilen eller blir de
Telefonist: ja
Kund: de blir samma
Telefonist: mm
Kund: mm jättebra
Telefonist: ja
Kund: tack hej
Telefonist: tack hej
Telefonist: trafikupplysningen
Kund: ja ja skulle vilja fråga om en linje nummer fyrtiosju
Telefonist: mm
Kund: hur (.) den (.) de ä ju en som går sex åtjugofem ifrån Norrköping
Telefonist: ja
Kund: å ska va vid Saab civila porten sju å tjugotre
Telefonist: ja
Kund: stannar den någon gång vid norra porten också (2s) har den någon hållplats där
Telefonist: de ska vi titta på vet du de går bra (xx)
Kund: ja (20s)
Telefonist: nej den har huvudporten å sen ä de civila porten
Kund: den åker inte förbi där alltså
Telefonist: nej
Kund: vet du om de ä nån annan buss som gör de eller (2s)
Telefonist: du menar nån expressbuss som kommer förbi där
Kund: ja (.) dä ä de inte
Telefonist: nej de ä de inte
Kund: nej (.) utan då blir de i så fall
Telefonist: de blir huvudporten
Kund: porten
Telefonist: sen ä de bara civila porten
Kund: de ä de
Telefonist: ja
Kund: ja (.) okey (.) men då vet ja dä
Telefonist: mm
Kund: ja (.) tack ska du ha
Telefonist: mm hej
Kund: hej
Telefonist: trafikupplysningen
Kund: ja hej ja heter Linda Fransson (.) ringer från Motala
Telefonist: ja hej
Kund: ja undrar var ja ska vända mej å fråga saker som eventuellt ä kvarglömda på en buss (.) mellan Linköping å Motala
Telefonist: mellan Linköping å Motala
Kund: ja
Telefonist: ä de femhundratjugo eller sexhundratjugo
Kund: ja de ä en av dom
Telefonist: vet du hur dags du åkte från Linköping
Kund: öh ja de va (.) nej de kan ja inte säga (.) å de här ä också längesen för (.) de här ä en borrmaskin de gällde (.) å vi trodde att den va hos varan (.) så att de hade ingen fråga efter förän nu å de (.) de här va i höstas redan (.) så ja vet inte hur länge dom sparar (.) saker
Telefonist: nu ä de som så att de finns olika som kör (.) de va därför ja fråga
Kund: ja
Telefonist: så ja kunde ge dej rätt telefonnummer
Kund: jaså ä de så
Telefonist: men (xx)
Kund: ja ja
Telefonist: öh amen vänta (.) vi ska se (.) vänta lite så ska ja se (20s) hallå ja
Kund: ja
Telefonist: du kan försöka med Swebuss i Motala
Kund: jaha
Telefonist: å de ä noll ett fyra ett
Kund: ja
Telefonist: tjugoett sextitvå sexton
Kund: tjugoett sextitvå sexton
Telefonist: ja
Kund: ja men då kan ja höra där om dom känner till nånting
Telefonist: ja gör så
Kund: tackar tack
Telefonist: hejdå
Kund: hej
Östgötatrafiken 1998-03-16 kl. 15.00-17.00
Kund: hejsan a-ja skulle vilja ha reda på (.) en bra buss (.) från Linköping till Söderköping (.) en freda ja ska va där klockan nie
Telefonist: på morron
Kund: aa (2s)
Telefonist: då ska vi se (5s) jaa (.) de va lite svårare de
Kund: (fnissar)
Telefonist: (xx) kan va där noll-sju-femti i Söderköping å nästa kan vi va tie-femtifem
Kund: Jaha (.) kan man tå nåt tåg till (1s) Norrköping å ta en buss därifrån då
Telefonist: då kikar vi på de (.) dröj ett tag då
Kund: mm (15s)
Telefonist: då ska vi se om du åker från Linköping (.) nollåtta å nollåtta
Kund: nollåtta å nollåtta
Telefonist: då ä du i Norrköping åtta å tretifem
Kund: åtta å tretifem
Telefonist: du har du på Norrköpingsbussterminalen °(xx)° som går nollåtta å förtisex
Kund: °åtta å förtisex°
Telefonist: då är du i Söderköping °(xx)°
Kund: jättebra du (.) okej tack
Telefonist: tack ska du ha du
Kund: hej
Telefonist: hej
Telefonist: trafikuplysningen
Kund: ja hej jag skulle höra om du kunde upplysa mej (.) pendeltåg mellan (.) Vikingstad Mjölby (.) vid sex (.) tiden på kvällen eller dags den går
Telefonist: Vikingstad Mjölby
Kund: mm (6s)
Telefonist: du har en sjutton å femtisex Vikingstad
Kund: mm (.) å nästa
Telefonist: arton å sexton
Kund: arton å sexton (.) å sen
Telefonist: arton trettisex
Kund: ah hur många minuter tar dä till Mjölby
Telefonist: jaa du åker arton å sexton ä du där arton å tretti
Kund: mm
Telefonist: knappt femton minuter
Kund: knappt femton minuter (.) arton trettisex hur dags ä jag i Mjölby då
Telefonist: arton å femti
Kund: arton å femti (.) eeh (.) hem sen vi nietiden (1s)
Telefonist: va sa du vid nie på kvällen
Kund: ja vi ått- mellan åtta å nie nångång
Telefonist: ja då går dom en gång i timmen (.) då har du från Mjölby tjugo nollfem
Kund: tjugo nollfem (.) å tjuett
Telefonist: tjuett noll fem ja
Kund: eeh (.) hur många zoner ä dä där emellan (6s)
Telefonist: du menar om man ska titta vad de kostar
Kund: mm (.) om ja har så här (.) laddat ett sånt här kort
Telefonist: ett värdekort menar du
Kund: jaa
Telefonist: Vikingstad Mjölby då kostar det trettinie respektive tretti kroner (.) å du skulle åka (.) va sa vi hur dags på eftermiddagen sa du
Kund: arton å arton å sexton eller arton å trettisex
Telefonist: ah men då kostar det alltså (.) tretti kroner
Kund: tretti kroner
Telefonist: ah (.) värdekort
Kund: ja jättebra (.) mm
Telefonist: mm
Kund: tack hej
Telefonist: tack hej
Telefonist: trafikupplysningen
Kund: ja hejsan (.) hörrudu ja ringer från Linköping (.) ja undrar lite om dom här små bussarna som kör omkring (.) i sta
Telefonist: servicelinjen
Kund: jaså ä dä servicelinjerna jaha (.) va ehm (.) va ä dä för nummer på dom där
Telefonist: jaa (.) då har du ju tvåhundra tjuge
Kund: ja
Telefonist: å tvåhundratjugeett
Kund: °tvåhundratjuett°
Telefonist: tvåhundratjutvå
Kund: tvåhundratjutvå (.) vet du hur dom- stannar dom i- i centrum nån- i stan- nån ting
Telefonist: var ska du gå av nån stans
Kund: Snickaregatan
Telefonist: jaa (1s)
Kund: jaha
Telefonist: Sparbankshuset
Kund: Sparbanksh-
Telefonist: Sparbankshuset (.) och parkeringshuset (1s)
Kund: mm (.) huset å å parkeringshuset (.) ehu- e de alltså alla samtliga (.) °park- er- i°
Telefonist: jaa
Kund: jaha (.) va e de fö nu- fö nummer som går här åpp i Valla (.) ä dä tvåhundratjuge eller tvåhundratjuett (3s)
Telefonist: ska kika på de (xx)
Kund: ja de e de ja fundera på
Telefonist: ett ögonblick ska vi se du
Kund: mm (9s)
Telefonist: nu ska vi se nu är det tvåhundratjuett (.) å den går (.) Gamla Linköping Gottfrids det måste va den du menar
Kund: ja just de tvåhundratju- aha (.) va ä de för tider dom går då
Telefonist: jaa (.) då utgår dom från IKEA (.) å dom går alltså halv (.) varje timme
Kund: jaså
Telefonist: nästa är ju tretton å tretti där utifrån
Kund: när- ja tänkte- om man ska åka från Valla in till stan
Telefonist: Gamla Linköping he- varje hel timme (.) tretton nollnoll ska de komma enförbi där
Kund: jaha (.) e de- e de (.) nå busshållplatser härikring ja de e de (.) i själva (.) kring Vallarondellen å de här
Telefonist: de ä den här stora vid Gamla Linköping
Kund: jaha jaja (.) ha men dåå ska du ha tack
Telefonist: mm
Kund: men får man åka lång väg om man ska ti- till stan liksom (.) till sparbankshuset (.) blir det stor omväg
Telefonist: ja de blir ju över Gottfrids (.) sen går den förbi Abisko (.) pumpgatan
Kund: ja ja
Telefonist: sen snickaregatan
Kund: ja de va ju ingen farlig omväg
Telefonist: mm
Kund: varje timme sa du varje hel ti-
Telefonist: ja varje hel timmer kommer den till Gamla Linköping
Kund: jaha va bra
Telefonist: tvåhundratjuett
Kund: just de
Telefonist: jaa
Kund: tack ska du ha
Telefonist: tack å hej
Kund: hej
Telefonist: trafikupplysningen
Kund: jaa hej Anna Nilsson heter jag och jag vill åka buss från Ryds centrum till resecentrum i Linköping.
Telefonist: mm
Kund: å ja ska va på rececentrum innan fjorton å trettifem (.) fö vi ska till långfärdsbussarna
Telefonist: jaha (.) å då behöverdu va nere strax efter tjuge över två nånting då
Kund: ja ungefär
Telefonist: då ska vi se här (11s) tvåhundrafjorton Ryd ändhållplatsen går förtisex (.) tretton å förtisex då är du nere fjorton noll sju (.)
Kund: jaha
Telefonist: å (.) nästa är du nere (.) fjorton å trettisju (.) men de ä ju för sent
Kund: ja (.) de går allstå bara varje halvtimme
Telefonist: jaa ja ska se på den här tvåhundrasexton också
Kund: jaa
Telefonist: de e ju Ryds centrum den kommet till då
Kund: ja
Telefonist: jaa (.) då har du fjorton (.) nollfyra (.) då är du nere fjorton tjugeett
Kund: ja
Telefonist: annars har du den som går (.) trettifya men då är du nere tretton å femtiett
Kund: jaa (.) fjorton nollfyra sa ru
Telefonist: jaa
Kund: okej
Telefonist: mm
Kund: då tar ja den (.) tack så mycket (.) hej
Telefonist: trafikupplysningen
Kund: jaa hej de här va Anna Linder från Åtvidaberg
Telefonist: ja hej
Kund: jo jag skulle vilja ri- ja skulle vilja prata me nån som (.) ja vill klaga lite på personalen på bussen
Telefonist: klagomål tar jag emot
Kund: de gör du
Telefonist: ja
Kund: bra (.) igår (.) så åkte jag med bussen då frå- mellan Linköping Åtvidaberg (.) och den gick arton å trettifem
Telefonist: från Linköping
Kund: från Linköping ja (.) och nu vart inte jag utsatt för de här själv då men (.) den här busschauffören vet ja inte riktigt vem han ä heller fö ja (.) a såg väl honom från början i höstas här
Telefonist: mm
Kund: sån extrainsatt personal (.) fö ja ha inte sett en åkt åkt här i Åtvidaberg här i tätorten (.) utan dä ä den sträckan då
Telefonist: mm
Kund: för re första tycker ja han kör jäklit vårdslöst (.) å ä nonchalant (.) framförallt mot äldre människor då som kanske har svårt me de här me värdekort å så där (.) så att han behandlade två äldre damer under färden igår iallafall (hostar) väldigt illa
Telefonist: jaha
Kund: eehu (.) de kan ju va svårt å förstå om man liksom har slut på värdekort då (.) så ska man ju mata i nya pengar (.) ja (.) å så gör man de då å samtidigt måste du ju sen igen stoppa i kortet en gång till va
Telefonist: ja just de
Kund: å de förstår ju kanske inte dom här äldre manniskorna ibland då (.) så (.) då tog dom ju kortet å gick då (.) å så vände han sej bort emot dom (.) ska ni betala eller inte (.) jaha sa dom (.) för dom trodde kanske att de (.) gick automatiskt då va (.) ja
Telefonist: ja (.) de tror man
Kund: jo visst (.) jo dä vet ja många som va va fasen tog inte dom liksom trodde de samtidigt då va
Telefonist: jo många gör ju så
Kund: jaa (.) så hon gick tillbaka (.) så plo- elle gi- hon kom bara (.) nåra steg då
Telefonist: mm
Kund: så plocka hon åpp sin plånbok (.) för hon trodde de var där hon skulle betala en gång till då (.) att de bli nå fel då
Telefonist: jaa
Kund: jaa (.) ja men (.) men de ä väl inte med de där du ska betala (.) dä ä väl dä där kortet du ska använda antar jag väl (.) så där va (.) detta hände liksom två gånger på den här färden då
Telefonist: jaa
Kund: ja (.) å sen (.) ungefär vid få se Tinnerbäcken då (.) så (.) både lokalbussarna i Linköping stannar där också då (.) så då kom de in en invandrartant då å frågade (.) går den här bussen till Akolmen (.) hon pratade väl lite otydligt men jag hörde i alla fall va hon sa (.) å då säger han (.) nej den går inte till Akolmen den går till Åtvidaberg (.) å lite så här luddit sa han de här då (.) så hon hörde väl inte va han sa (.) så fråga hon en gång till då då svara han henne inte (.) så att då sa vi åt henne att den går inte till Ekholmen den går till Åtvidaberg (.) ja (.) aha sa hon å så gick hon ut då (.) så att (.) de här är inte första gången (.) men nu var de droppen för min del i alla fall
Telefonist: ja
Kund: så att de var en tjej till som åker ofta mellan Liköping Åtvidaberg för hon jobbar ja där inne då
Telefonist: mm
Kund: hon sa re (.) han ä förskräckli (.) så hon skulle också försöka å ringa idag då (.) ja (.) så ja sa de ä lika bra vi gör de rå (.) ja
Telefonist: (xx)
Kund: ja (.) ja sa de ä lika bra vi gör de för ja tycker liksom även om inte vi vart drabbade av de så mår man så dåligt själv (.) när när å framförallt äldre å barn (.) så där som inte kan försvara sig då (.) en annan hade ju blivit galen istället (.) å sen då sitter å spelar (.) musik får man spela så mycke man vill för mej skiter ja i va (.) men spela då nån typ gudstjänst eller va de va (.) börja redan på resecentrum å ända till Åtvidaberg alltså (.) predikan å nån musik (.) religiös musik å så där då (.) å ja tänkte de (.) tänkte gå fram men hade ja inte haft väskan me
Telefonist: spelade han högt väldigt högt eller
Kund: ja väldigt högt
Telefonist: jaa
Kund: ja (.) så att ja tänkte att hade ja inte haft väskan hade ja följt me in till stationen (.) å så hade ja frågat honom (.) om han verkligen var religiös eller (.) för de kunde man ju inte tro (.) så som han betedde sej då (.) ja (.) det-
Telefonist: (xx)
Kund: ja (.) å just de tyckte ja han va liksom provocerande på nå sätt när han spelade de här tyckte (.) tyckte dom runt om kring också att han va väldigt provocerande
Telefonist: mm
Kund: ja (.) när just att de var då andaktsmusik å predikan å sånt där då
Telefonist: jo men de är en sak om han vill höra på de men
Kund: jo det får han gärna göra
Telefonist: men han får inte dra på så övriga mår dåligt
Kund: nej nej (.) ja tyckte inte de heller (.) sen så sa hon ju de den här tjejen att ibland (.) elle- de hade hänt att han hade (.) å de ä heller inte så länge sen (.) han kör väldigt vårdslöst då
Telefonist: jaa
Kund: å ibland kan de va tvärtom att han kör jättesakta (.) att man tror liksom att de ä nånting på vägen (.) å ibland vet man ju att de att (.) dom ska köra ihop tidera kanske liksom va (.) å att dom stannar å så där (.) men då sa hon de vet ju ja också men det här ä ju liksom nåt enormt (.) också så här provocerande
Telefonist: jaa
Kund: Ibland öppnar han inte dörrarna (.) när dom har stannat då (.) ja får gå bort å fråga tänker du öppna eller
Telefonist: ofta ska dom gå ändå
Kund: ja (.) jaa
Telefonist: beror på om han har kontroll över dörrarna
Kund: jaa (.) ja men då när dom kom fram eller han killen kom fram å så sa han till honom ja skulle gärna vilja gå ut (.) han måste ha sett i backspegeln att de va nått galet (.) då liksom låg han över ratten precis som han inte brydde sej om nåt å bara tittade ut (.) sådär också nonchalant då (.) ja
Telefonist: ja har skrivit ner de här nu (.) vill du att dom tar kontakt med dej (.) det här kommer jag skriva upp på klagomål och jag kan skriva vem som har lämnat in klagomålet
Kund: ja just de (.) jo det har ingen betydelse
Telefonist: för då kan jag skriva att de tar kontakt med dej
Kund: jaa
Telefonist: om det skulle va nåt
Kund: jaa
Telefonist: telefonnummer
Kund: då ska vi se här (.) då har ja till jobbet här de är (xx)
Telefonist: å de ä Åtvidaberg
Kund: jaa (.) noll ett två noll ja (.) de ä Åtvidaberg (.) å så har ja ett till
Telefonist: va hette du (.) ja kan ta ditt namn en gång till
Kund: Anna Linder heter ja
Telefonist: Anna Linder
Kund: ja
Telefonist: jaa
Kund: ja har farbröder (.) kusin å en farbror som kör på bussen (.) ja skulle ha prata mä dom tänkte ja för ja skulle gärna tagit namnet på chauffören (.) de hade varit lättare då
Telefonist: ja men de ä lätt å se
Kund: jaa (.) just de ja tänkte nämna turen
Telefonist: ja precis (.) i å me att du sa viken tur så
Kund: jaa (.) å att de var på söndan då igår så
Telefonist: ja (.) klockan arton å trettifem
Kund: ja just precis
Telefonist: ja
Kund: ja
Telefonist: men hörudu det här ska ja skriva ner
Kund: ja jättebra
Telefonist: lämna in med en gång
Kund: ja (.) hej
Telefonist: hej
Telefonist: trafikupplysningen
Kund: SJ Mjölby Åke Ahl
Telefonist: Hej
Kund: öh (.) hade en kille som som kom hit (.) han hade biljett Nässjö (.) me byte i Tranås å Mjölby å sen stog dä då på biljetten att han skulle åka tåg fjorton noll åtta
Telefonist: mm
Kund: sen fans de ju en buss som gick nu ehu (.) tretton å (.) å femton (.) går den väl mot (.) Motala (.) å då tog inte busschauffören män (1s) ehu (.) ja vet inte riktigt (.) nu kan- ja hade inte möjlighet att gå ut å prata heller å ja trodde ja skulle kunna (.) styra om biljetten
Telefonist: dåm åkte ifrån honom alltså
Kund: nejrå han (.) han sket i biljetten han löste nån ny helt enkelt
Telefonist: mm
Kund: men ehu (.) ja vet inte- de blir lite stelt om du förstår va ja (1s) tänkte (3s)
Telefonist: mm (.) va sa ru ja hängde inte mä riktit nu (.) dä va så mycke turer
Kund: ja alltå han har en biljett från Nässjö
Telefonist: jaa
Kund: ti Motala (.) åså ä rä då länstrafik till Trånås å sen (.) regionaltåg Tranås Mjölby
Telefonist: regtågen upp till Mjölby ja
Kund: ja å så va han här tretton noll tre då (.) sen har alltså inte (.) biljetten de finns väl inte inne i maskin förmodar ja dä ä väl därför dänte (.) så att dä som kommer upp ä ju tåget fjorton noll åtta (.) å inte bussen tretton å (.) han sa att dä gick nån buss tretton å femton (.) kan dä göra dä tro
Telefonist: du menar från Mjölby till Motala nu
Kund: precis (2s)
Telefonist: ska vi titta
Kund: ja den går tretton å femton (6s)
Telefonist: ja just de (4s)
Kund: (suckar) ja sen (.) ja tycker ju de blir lite stelbent (.) de ä ju länstrafik som länstrafik tycker ja då (.) men ehu (.) ja (3s) ja vet inte va du tycker (.) tycker du att han skulle ha fått åkt mä eller (3s)
Telefonist: (skrattar)
Kund: (skrattar)
Telefonist: dä ä en sak va ja tycker (.) å en sak va jag ska säja
Kund: jaa (.) (3s) jaja men ja- nu hade ja inte nån chans att greja de här på nått sätt då (.) me- men ja tyckte de blev lite- lite osmidigt då va
Telefonist: ja
Kund: men (.) för ja menar (.) han kunde ju ha (.) lika gärna ha (.) ja menar betalt har vi ju (.) å även ni får ju betalt utav de här va
Telefonist: mm (.) ja just de (.) han gör ju saken lite smidigt för sej
Kund: ja (.) ibland blir de så där (1s) busschaufförigt (1s) (skrattar något)
Telefonist: mm ja joo (skattar något)
Kund: ja dä ä lite synd va
Telefonist: jaa visst
Kund: ja och dä (.) ja bor ju i Sya du kanske inte vet vem ja ä nej (.) nej dä vet du inte
Telefonist: nej
Kund: för dä låter inte
Telefonist: på dej hörs (xx)
Kund: ja ja åker ju en del buss å ja menar dä finns ju fortfarande såna som (.) som då ä lessna för att dom inte får åka buss hela vägen mellan Mjölby å Linköping då va
Telefonist: mm mm (.) jo de har ja många samtal om (.) att dom finns dä inga bussar (.) men så ä dä dä finns inte mer än den expressbusslinjen
Kund: nej (.) å dä (.) di skulle ju inte få upp nåra om ni skulle åka buss hela vägen
Telefonist: nej
Kund: dä ä ju så va (.) men a då va- ja vet inte om du kan (.) men ja- ja tycker dä ä lite osmidigt hantering då va
Telefonist: vill du prata med dom på radion
Kund: ja dä kan ja ju- ja dä kan ja göra (.) dä ä tåget- själva (.) ledningen där va
Telefonist: jaa trafikledningen
Kund: ja ja kan höra med dom
Telefonist: ja ska höra (.) häng kvar lite
Telefonist: trafikupplysningen
Kund: ja hejsan (.) ja skulle vilja veta hur jag tar mej eh (.) från sjukhuset ner till IKEA i Linköping
Telefonist: du ä i Linköping nu va
Kund: ja
Telefonist: mm (.) då börjar du med å ta tvåhundratolv tillexempel (.) från universitetssjukhuset
Kund: okej
Telefonist: byter du ner på rececentrum till tvåhundra femton
Kund: okej
Telefonist: som går då till IKEA
Kund: okej (2s) vilka tider går dom här bussarna
Telefonist: då ska vi se (.) ehu fram- nästa går tretton å femtisju (.) du har tretton å tjugesju (.) tretton å femtisju
Kund: okej
Telefonist: å dä ä tvåhundratolv (.) och sen har du (.) °den går° (.) ja den går ju var femtonde minut så den går nollfyra nitton trettifya och förtinie från rececentrum
Kund: okej (.) har du nån aning om eh (.) kostnaderna (.) biljettkostnaderna
Telefonist: jaa (.) de kostar just nu fjorton kroner
Kund: okej (.) tackar ja för de (.) hej
Telefonist: hej
Telefonist: trafikuplysningen
Kund: ja hej ja (.) skulle vilja ha numret till (.) Swebus upphittade grejer
Telefonist: ja de har inte jag
Kund: de har inte du
Telefonist: det här är Östgötatrafiken (1s)
Kund: öh (.) (skrattar) jaha (.) ä dä dom som kör bussarna på
Telefonist: Swebus är inte Östgötatrafiken
Kund: men ä dä dom som kör bussarna på (.) på va heter de (.) mornarna (.) ti Motala (.) vi sju
Telefonist: har du åkt mellan Motala och
Kund: Skänninge
Telefonist: Motala Skänninge
Kund: nej gud ne (.) från Mjölby (.) å sen går den till Motala (.) men den gå fem i sju från Mjölby
Telefonist: vilken linje har du åkt me då (.) om vi säjer så
Kund: va
Telefonist: vilken linje är de du åker
Kund: de vet-
Telefonist: åker du mellan Mjölby
Kund: mellan Mjölby å Motala
Telefonist: Motala (.) jaa
Kund: klockan klockan fem i sju
Telefonist: vad heter den bussen då (.) om vi säjer så rå
Kund: va ren heter (.) ja de vet- ja de vet ja ‘nte (.) men han som körde nu på eftermiddan (.) för ja fråga honom (1s) å då sa han at de va Swebus tror ja (1s) som körde den turen (1s)
Telefonist: jaa (.) ja måste ta reda på (3s) när åkte du från Mjölby
Kund: fem i sju (2s)
Telefonist: fem i sju
Kund: jaa (2s)
Telefonist: jag har ingen buss som går fem i sju (1s) menar du sex å femtiåtta
Kund: neej (.) sex å femtifem (.) står det i min samlingstidtabell (.) fem- sex femtifem
Telefonist: a men då vet du vilken linje de är
Kund: sexhundrasexti
Telefonist: sexhundrasexti
Kund: jaa (3s)
Telefonist: ja ja ska se vänta ett tag
Kund: mm ((A kopplar ur sig)) °nej inte ren där° (6s) °här ä ju min (.) mycke bättre° (5s) °är det sexti vi åker med° (6s) °sextisex var de visst° ((kunden talar med sin kompis, det mesta är ohörbart)) °dä är olika bussar°
Telefonist: mm nu ska vi se här (.) då ä dä noll ett fyra ett (.)
Kund: eeh (.) noll ett fyra ett
Telefonist: ja tjugeett sextitvå sexton (2s)
Kund: ja okej
Telefonist: mm
Kund: hejdå
Telefonist: tack hej
Telefonist: trafikupplysningen
Kund: hallå
Telefonist: jaa (.) de är trafikupplysningen
Kund: de e Nils Motala
Telefonist: mm
Kund: hej (.) eeh (.) swe-busslinje åtta tre ett i Linköping
Telefonist: åtta tre ett
Kund: jaa
Telefonist: de har inte vi (.) de får du fråga Swebuss trafikupplysning om
Kund: ja dom vet- jaså Swebuss jaha (2s) och var hittar ja d- vet du v- frågan är var- var står dom bussarna
Telefonist: jaa du
Kund: de vet du inte heller
Telefonist: de måste ju va på fjärrbussterminalen
Kund: de är fjärrbuss (.) fjärrbussterminalen ja
Telefonist: jaa (.) de måste de va
Kund: ha (.) var hittar ja Swebuss
Telefonist: ehh
Kund: noll tretton eller
Telefonist: nej noll två noll
Kund: noll två noll
Telefonist: sex fyra noll sex fyra noll
Kund: sex (.) jah (.) dom vet ju‘nte heller
Telefonist: nehe
Kund: de va ju de numre- dom ja ringde (.) å så säjer dom att de får du prata med Östgötatrafiken dom vet säkert
Telefonist: (skrattar) *jaha*
Kund: ja vet-
Telefonist: (xx)
Kund: va sa du
Telefonist: fjärrbusterminalen måste dom ju veta
Kund: ja (.) men ja vet att ja kommer å bli sen (.) å blir de då (.) då skulle ja liksom vilja veta va vart kör ja intill snabbt och elegant
Telefonist: de finns en liten parkering där uppe (.) vid fjärrbusterminal terminalen
Kund: jaha
Telefonist: gör de
Kund: det gör de
Telefonist: ja de gör de
Kund: jaha (.) ett-
Telefonist: du kör in där uppe vid Duka
Kund: eeh (.) Duka (.) dä ä i slutet bort mot se- vad hette de nu
Telefonist: nästan framme vid (.) vid järnvägs(xx)
Kund: ja just de (.) u- ut mot Tornbykanten där
Telefonist: det står Duka på där (.) precis innan där har du fjärrbussternminalen
Kund: okej (.) ja då så klarar vi’t
Telefonist: jaa
Kund: då fick ja min fråga klarad
Telefonist: (skrattar)
Kund: *jaa* du ser (.) du reder ut de mesta
Telefonist: jaa
Kund: tack för hjälpen (.) hej
Telefonist: hej
Telefonist: trafikupplysningen
Kund: ja hej (.) ja skulle vilja höra om de går (.) eller va ä de för buss som går (.) vid fem ti (xx) (.) typ nån tid där också (.) ungefär vid fem
Telefonist: då ska vi se (.) du ska åka från Lin- Norrköping
Kund: ja
Telefonist: när ska du åka nu på eftermiddan
Kund: nä vid fem nångång (.)
Telefonist: fem (1s) jaa (.) då har du sexton förtitvå
Kund: jaa
Telefonist: nej vänta nu lite för den går inte till (xx)
Kund: nähe
Telefonist: sexton femtifem
Kund: sexton femtifem (.) jaha
Telefonist: linje fyrahundra trettifem
Kund: jättebra (.) tack så hemskt mycke
Telefonist: jaa
Kund: tack hej
Telefonist: hej
Telefonist: trafikupplysningen
Kund: ja hejsan ja undrar när nästa buss går från Skäblacka till Norrköping
Telefonist: nu hör inte ja va du sa riktigt
Kund: Skäblacka till Norrköping
Telefonist: ja ett ögonblick ska vi se (17s) jaa nästa går fjorton noll fem på förmiddagen
Kund: fjorton noll fem
Telefonist: jaa
Kund: tack så mycke (.) hej
Östgötatrafiken 1998-03-16 kl. 17.00-17.45
Telefonist: trafikupplysningen
Kund: ja hejsan
Telefonist: hej
Kund: öhh nästa buss femhundrasjutti ifrån Vikingsta till Västerlösa
Telefonist: nu ä klockan sexton å femtifem å då har du nästa som går här från Vikingsta sjutton-tjugo (2s)
Kund: okey
Telefonist: mm
Kund: tack
Telefonist: tack hej
Kund: hej
Telefonist: trafikupplysningen
Kund: ja ja undrar n- nån buss som ä i Boxholm (.) dä ä så att skulle bara köpa ett öhh mändadskort (.) å är ä närmsta buss nu som är i Boxholm
Telefonist: mm då ska vi se här då
Kund: ja skulle va på torget
Telefonist: ja just de
Kund: så du kan säga från Åsnäs eller från stationen
Telefonist: ja precis (.) men nu ä klockan sexton å femtinie (.) och då ska vi se här (1s.) a du hade en som ä där nere nu sjutton-noll-noll de hinner du väll inte till antar ja
Kund: nej jag ska ner på torget nu
Telefonist: ja
Kund: å då ä de fem minuter nä de hinner ja inte
Telefonist: nej så nästa är i Boxholm klockan sjutton å fyrtiofem
Kund: sju
Telefonist: den går ifrån Boxholms station sjutton å fyrtiofem mot Mjölby
Kund: jaha
Telefonist: mm
Kund: de ä bra
Telefonist: mm
Kund: mm (.) de säger vi
Telefonist: tack hej
Kund: tack och hej
Telefonist: trafikupplysningen
Kund: hej ja undrar nästa buss från Malmslätt in till stan går
Telefonist: då ska vi se här då buss tvåhundratretton går var i Malmslätt vill du gå
Kund: Tjärnakors
Telefonist: Tjärnakors (.) nu är klockan sjutton-noll-fyra å då har du en som går sjutton och sexton till ifrån Tjärnakors mot Linköping
Kund: okey tack så mycket
Telefonist: hej
Kund: hej
Telefonist: trafikupplysningen
Kund: jaha hejsan ja
Telefonist: hej
Kund: undrar vad de finns för förbindelser mellan Björsätra och Åtvidaberg (.) kvällstid
Telefonist: mm
Kund: kunde inte hitta de i våran (.) turlista här
Telefonist: då ska vi se mellan Björnsäter å Åtvidaberg är det buss nummer femhundratrettioåtta som går
Kund: femhundratrettioåtta heter den
Telefonist: mm och vilken kväll pratar vi om
Kund: ja i i morn kväll till exempelvis
Telefonist: mm
Kund: om det finns nått från Björnsäter till Åtvidaberg
Telefonist: ja (.) äh du har en buss femhundratrettioåtta som går från bjärsä björnsäter sexton å tjugo
Kund: ja de va väll lite tidigt kanske
Telefonist: sjutton å tie
Kund: ° sjutton å tie°
Telefonist: å sen har du en tur som är anropsstyrd de ä sån här som du får ringa å beställa senast klockan (.) öhh sexton den dagen du ska åka då
Kund: ja
Telefonist: mm å då gör du de på tretti- (.) noll-tretton då
Kund: noll-tretton
Telefonist: trettisju elva förtiofem
Kund: trettiosju elva förtiofem
Telefonist: å då går den turen i så fall ifrån Björnsäter arton å fyrtiofem
Kund: den går arton å fyrtiofem
Telefonist: sen har du en som går tjugoett å trettiofem också
Kund: och tjugoett å trettiofem
Telefonist: å de ä också en sån däe som
Kund: som man
Telefonist: som gick å beställa
Kund: jaja
Telefonist: mm
Kund: haa (.) öhh från Åtvidaberg till Björnsäter
Kund2: men de vet ja redan ((person i bakgrunden))
Kund: jaha ja ja det han hon visst prata med
Telefonist: jaha
Kund: okey men då får jag tacka så mycket för hjälpen
Telefonist: tack de ä bra
Kund: tack hej
Telefonist: hej
Telefonist: östgötatrafiken
Kund: ja hej (.) ja ska till Ugglegatan åtta
Telefonist: ja
Kund: och (.) jag undrar (.) det ligger nånstans i Tannefors
Telefonist: ja (.) jag ska se här ett ett jag ska titta exakt var det ligger ett ögonblick bara
Kund: jarå ((Telefonisten kopplar ur sig)) (25s) ° ähh (.) okey° (5s) ° de va som faan° (2s) ((Telefonisten kopplar in sig igen))
Telefonist: hallå ja
Kund: ja hej
Telefonist: det ä buss tvåhundratio som går gamla tanneforsvägen som du får åka å gå av vid den hållplatsen vid den hållplatsen som heter vetegatan.
Kund: vetegatan
Telefonist: mm
Kund: ja tack för hjälpen
Telefonist: tack hej
Kund: hej
Telefonist: trafikupplysningen
Kund: ja hej ja skulle fråga ja har sånt där öh (.) sånt där busskort som vi har fått här från skolan som står express på också
Telefonist: ja
Kund: och då är det så här att vi skulle eventuellt åka tåg
Telefonist: mm
Kund: men hur långt räcker de där för vi skulle åka ska åka till Örebro
Telefonist: ja
Kund: å då blir de ju så att ja kan åka till Askersund påt (.) sen ä de ju ett nytt landskap
Telefonist: ja men om du ska åka tåg (.) säger du
Kund: mm
Telefonist: ja (.) du hade tänkt att åka tåg
Kund: ja
Telefonist: från var
Kund: äh från Motala
Telefonist: ja
Kund: för att öh dom sa på SJ där att vi skulle ringa till er
Telefonist: mm men kortet om du åker tåg vet du
Kund: ja
Telefonist: öh å du ska åka tåg från Motala
Kund: ja
Telefonist: då gäller ju inte kortet upp till Örebro
Kund: inte till Örebro men till Askersund
Telefonist: nej de gör de bara om du åker buss
Kund: jaa för att ehh (.) när den åker till Linköping till exempel
Telefonist: ja
Kund: då åker den ju på expresskortena
Telefonist: ja men de gäller ju i Östergötlands län öh de här kortet
Kund: ja
Telefonist: å åker du buss på de här kortet express
Kund: ja
Telefonist: till så räcker det till Askersund å så de som ligger ovanför öh Motala
Kund: ja
Telefonist: men åker du tåg så så gäller inte de längre än till Motala
Kund: nähä du
Telefonist: nej
Kund: nej nej för hon på SJ sa de att eh (.) att de (.) måste minska priset eh
Telefonist: nej för att de ju du tåget stannar ju inte nån gång förns du kommer till eh (.) Örebro va
Kund: nej
Telefonist: nej så att de där kortet gäller inte om du åker till Motala Örebro
Kund: nej nej men hur blir de med busskortet när den åker uppåt då (.) till Askersund vv- då hur får den göra då betalar mi en ny gång eller (.) om man åker buss
Telefonist: nej om du åker buss
Kund: mm
Telefonist: då åker du ju buss på de där kortet från Motala till Askersund
Kund: ja
Telefonist: ja
Kund: sen då
Telefonist: då får du kliva av å byta i Askersund å sen får du ju åka från Askersund å upp till Örebro
Kund: så en kan inte sitta på expressbussen ända upp menar du
Telefonist: va var de för expressbuss du tänkt att åka då
Kund: öh åtta fyrtio
Telefonist: ja
Kund: eller va den heter
Telefonist: nu är de så här att de där kortet om man får åka med de kortet Motala Örebro
Kund: ja
Telefonist: så får du betala biljett Motala Örebro för de där kortet gäller bara från Gränna till Askersund och de je då får man kliva av i Askersund
Kund: jaha
Telefonist: mm så ska du åka med en buss åttahundrafyrtio (.) från Motala till till Örebro får du betala en biljett (.) en SweBuss biljett Motala Örebro
Kund: jaha men de ä ju de ä ju dåligt
Telefonist: jaa men så ä sånt såna ä reglerna vet du
Kund: va lustigt jaha då har en ju ingen användning för busskortet i express i alla fall då
Telefonist: nej inte
Kund: bara neråt i landet då
Telefonist: ja när du ska i Östergötland så så
Kund: jaa
Telefonist: å sen sen räcker de till Askersund
Kund: ja
Telefonist: sen får du kliva av i Askersund å de hade du inte tänkt kanske
Kund: nej
Telefonist: nej
Kund: vi skulle ju till *Örebro*
Telefonist: *jahaa* precis å då får du betala biljett från Motala Örebro
Kund: å va kostar de då för mej som är sjutton år
Telefonist: ja då ska vi se här (.) hela vägen kostar (.) Motala Örebro kostar (.) ehh för en SweBuss biljett nitti kronor för vuxen å sjutti kronor för barn
Kund: ja men då ä de
Telefonist: enkel resa
Kund: j- (suckar) ja ja (.) ja men går de buss då från vas- eller Askersund till eh Örebro som man kan hoppa på nån annan då
Telefonist: ja om du du kan ju åka med buss sexhundratjugonie till exempel
Kund: ja till ny till Askersund ja
Telefonist: ja just de
Kund: å så kan jag åka på express där sen menar du
Telefonist: från Motala till Askersund åker du på ditt kort
Kund: ja just de
Telefonist: ja sen får du väll betala om då om du åker en annan buss emellan Askersund och Örebro om du nu vill göra de
Kund: jaja så kunne en ju göra ja
Telefonist: ja lite onödigt kanske
Kund: ja för men de borde ju underlätta lite i pris
Telefonist: ja de ä ju prisvänligt ä de ju men ah de ä såna regler som gäller de där kortet gäller Gränna Askersund (.) å far man
Kund: ja
Telefonist: längre så får man betala från där man klivit på
Kund: ja jo för det har jag läst
Telefonist: ja
Kund: de visste ja men ja trodde inte de va så när de va en buss om man säger som gick förbi här å sådär
Telefonist: mm men så ä de
Kund: okey men tack ska du ha du
Telefonist: jaa tack hej
Kund: de säger vi hej då
Telefonist: hej
Telefonist: trafikupplysningen
Kund: ja hej ja undrar när nästa buss mot Svärtinge går
Telefonist: så ska vi se här från Norrköping då
Kund: från Norrköpping ja
Telefonist: nu ä klockan sjutton å tjugo å då har du en som går från Norrköping sjutton å tjugo arton (.) å sjutton å tjugofem (.) arton å tjugofem (.) nitton å tjugofem å tjugo å tjugofem
Kund: okey de går alltså ingen mellan sjutton å tjugofem å arton å tjugfem
Telefonist: öh de här va buss fyrahundratio å då ska vi titta på expressbuss fyrtiett här då (.) den går arton noll fem
Kund: ja okey
Telefonist: mm
Kund: mm
Telefonist: de ä bra
Kund: tack hej
Telefonist: tack hej
Telefonist: trafikupplysningen
Kund: ja goafton jag skulle höra med dej hittegodset
Telefonist: mm
Kund: de har inte ni me å göra va
Telefonist: nä men jag tar reda på (.) vem de ä som har kört så kan du få de telefonnummret utav mej
Kund: ja
Telefonist: vilken buss har du åkt då
Kund: eh fyrsexti
Telefonist: mm ett ögonblick bara
Kund: mm (16s)
Telefonist: åkte du från Norrköping eller Valdermarsvik
Kund: från Norrköping till Valdermarsvik sex å tretti (2s)
Telefonist: De här är Ringarums busstrafik som har kört den där bussen
Kund: mm
Telefonist: å då får du ringa till dom på noll ett två ett
Kund: ja
Telefonist: trehundratre noll-noll
Kund: då provar ja med det
Telefonist: jaa
Kund: tack för hjälpen
Telefonist: tack hej
Kund: hej
Telefonist: trafikupplysningen
Kund: hej ja heter Johan Asplund och jag glömde kvar ett min bok
Telefonist: mm
Kund: i ett av era tåg (.) när jag åkte hem (.) eh jag tror att det var tåget (.) det gick två minuter över fyra från Mantorp
Telefonist: ja då åkte du nog med våra pendeltåg då ja
Kund: ja
Telefonist: mm å då kan du ringa till våran tågövervakare i Linköping (.) för han tar hand om de hittegods som finns i våra pendeltåg
Kund: jaa
Telefonist: å han har telefonnummer noll-tretton
Kund: vänta ° noll-tretton°
Telefonist: tjugofyra (.) tjugotre (.) fjorton
Kund: ja okey
Telefonist: bli inte (.) ah a om om han ä ute å springer på perrongen så går de igång ett fax så då får du försöka lite senare
Kund: ja visst de ä bra
Telefonist: tack hej
Kund: hej
Telefonist: trafikupplysningen
Kund: ja hej ja vet inte riktigt här men öhm (.) Norrköpingsbussen det ä dit jag kommit eller
Telefonist: mm ja du har kommit till för (xx) för Östgötatrafiken Östergötland
Kund: okey öhm
Telefonist: mm
Kund: hur kan man ta sej från Stockholm till Norrköping med småbussar ungerfär (.) ingen direktbuss för vi har inte råd riktigt att åka hela så vi tänkte ta liksom halva biten med vanliga stadsbussar (.) går de på något vis
Telefonist: ja
Kund: från Norrköping det kan ju bli krångligt men de
Telefonist: jaa
Kund: måste ju gå
Telefonist: vad sa du
Kund: det måste ju gå de ä lite krångligt kanske
Telefonist: jaa (.) ja ja vet inte om de blir så mycket billigare för de (.) för att öhh (.) de jag har som jag kan hjälpa dej en bit på vägen bara (.) men de ä då kommer du inte alls långt
Kund: hur långt
Telefonist: de ä från Norrköping och upp till Strömsfors i så fall
Kund: vänta Norrköping Strömsfors
Telefonist: mm
Kund: å hur mycke kostar de (.) ungefär (1s)
Telefonist: de kostar hur gammal ä du
Kund: ehh ja ska fylla femton mm de ska va en vuxen med också men ta studerande då
Telefonist: ja dä (.) när du åker med Östgötatrafiken ä de vuxen eller barn å du ä (.) man ä ju barn till och med sista juni de året man fyller sexton år
Kund: okey
Telefonist: ja (.) och så (.) hur dags hade ni tänkt å åka då för de ä ju så här att vi har ju normalpris som kostar enkel bussen kontant
Kund: ja
Telefonist: fyrtiofem kronor
Kund: okey
Telefonist: och öhh (.) nä- motsvarande resa när de ä lågpris så kostar de tretiofem kronor enkel buss
Kund: okey
Telefonist: å så ä de halva priset för barn
Kund: öhmm (.) och vad är då lågpriserna i (xx)
Telefonist: det är då Måndag till och med fredag (.) från och med åtta å tretti å till femton noll-noll
Kund: vänta ° åtta tretti° okey
Telefonist: å sen ä de från klockan arton noll-noll till klockan tjugotre noll-noll
Kund: okey (.) öhh (.) men dom här bussarna dom tar man alltså från öhh (.) den här Öhströms va de nu hette
Telefonist: från Norrköpings bussterminal till Strömsfors ja
Kund: okey men då måste man ta sig till Norrköping först
Telefonist: ja men va de inte Norrköping
Kund: jo (.) men vi ä alltså i Stockholm (.) å ska åka ner till Norrköping
Telefonist: jaha
Kund: e de lite fel håll nu de här
Telefonist: jaa jag tyckte du sa att du skulle åka från Norrköping å upp till
Kund: okey men va ä närmast vi kan ju ta upp till Nynäshamn eller Nyköping eller nånstans
Telefonist: ja men ja har de ja Nyköping Norrköping har ja i me våran busslista
Kund: okey
Telefonist: men ja kan inte ta dej från Stockholm till Nyköping
Kund: nej men Nyköping Norrköping då (.) hur gör man då
Telefonist: mm (.) då åker man med expressbuss fyrtiofem
Kund: expressbuss fyrtiofem
Telefonist: mm
Kund: går den direkt då eller
Telefonist: från Norrköping (.) öh från Nyköpings busstation ja till
Kund: ja
Telefonist: Norrköpings bussterminal ja just de
Kund: å hur hur mycket kostar en bussbiljett där (.) studerande då
Telefonist: ja ja de samma ålder på på de här som
Kund: ja
Telefonist: de va på dom som ja sa förut (.) å då kostar de för vuxen när de ä normalpris kontant åttio kronor å för barn fyrtio kronor då (.) å när de ä kontat sextio kronor för vuxen å trettio kronor för barn
Kund: tretti
Telefonist: ja
Kund: okey å de e alltså mm
Telefonist: de ä
Kund: Nyköping Norrköping
Telefonist: Nyköping Norrköping ja
Kund: mm tack så mycket
Telefonist: mm tack
Kund: hej då
Telefonist: hej
Telefonist: trafikupplysningen
Kund: hejsan
Telefonist: hej
Kund: jag undrar när de går någon spårvagn tre från öh (1s) ja centrala Norrköping ut mot klockartorpet
Telefonist: från Södertull
Kund: från Södertull ja just de
Telefonist: mm eller från hörsalen där eller (xx)
Kund: eh ah Södertull
Telefonist: du ska till klockartorpet
Kund: ja (.) från Södertull
Telefonist: jaa öhh
Kund: nån som går strax eller runt sex
Telefonist: ja men då ä de ve- från hörsalen för dom börjar inte gå från Södertull förns vid arton och fyrtiofem (.) så den går arton noll-noll arton noll-sex å arton å tretton ifrån hörsalen till klockatorp
Kund: å före
Telefonist: å så går den ju via Södertull
Kund: den stannar där ja
Telefonist: mm
Kund: öh gå (.) när går dom strax före sex
Telefonist: de går en sjutton å femtitre
Kund: okey
Telefonist: mm
Kund: sjutton å femtitre och arton noll-sex (.) va de
Telefonist: ja
Kund: mm tack för hjälpen
Telefonist: tack hej
Kund: hej
Telefonist: trafikupplysningen
Kund: ja hejsan ja skulle fråga lite här (.) ja ska till Söderköping i morron
Telefonist: ja
Kund: eh (.) å sen har ja en sån där smalingstabell här på fyrahundrafemtinie går tydligen tolv-noll-fem
Telefonist: ja från norrköping ja
Kund: ja
Telefonist: mm
Kund: eh (.) den går bara från bussterminalen eller stannar den någonstans på vägen
Telefonist: ja Södertull å Hageby
Kund: öh (.) Hageby blir de vid kyrkan (.) eller
Telefonist: ja öh Sankt Johannes menar du eller
Kund: ja just de
Telefonist: ja just de
Kund: ja
Telefonist: mm (.) den går den vägen
Kund: ehm (.) hur långt (.) ja de tar några minuter eller
Telefonist: ja de tar ett par minuter för den till Saknstull å sen några minuter tills den kommer (xx)
Kund: ja
Telefonist: mm
Kund: eh va kostar de
Telefonist: till Söderköping kostar
Kund: ja
Telefonist: de för en vuxen kontant (.) tjuåtta kronor (.) enkel resa
Kund: ja
Telefonist: å om du har värde kort kostar de tjugo kronor sammanlagt.
Kund: jaha värdekort kan man köpa de på bussen eller
Telefonist: ja de kan du ladda på bussen ja (.) de ä ett sånt kort som du laddar med minst hundra kronor
Kund: ja
Telefonist: så får man alltid rabaterat pris mot kontantpriset
Kund: jaha
Telefonist: mm
Kund: ja öh (.) sen de går ingen vid ett någon gång eller
Telefonist: tretton-noll-fem går också
Kund: gör de
Telefonist: ja
Kund: för de står inte mä här
Telefonist: va har du för tidtabell då
Kund: ja de undrar ja också (.) de står express
Telefonist: (extra)
Kund: express tidtabell står de
Telefonist: jaha
Kund: (på femte)
Telefonist: öh ja tittar ju i den tidtabellen som gäller för dom här linjerna och de ä dom östratrafikområdet å då går den här en fyr-trettinie tolv-noll-fem å så går de en fyr-femti tretton-noll-fem
Kund: fyrahundrafemti går tretton-noll-fem
Telefonist: mm (.) månda till å mä Fredag
Kund: ja va bra då kan ja ju ta de istället
Telefonist: mm
Kund: ja tack så mycket då vet ja
Telefonist: mm tack hej
Kund: hej
Telefonist: trafikupplysningen
Kund: mm hej
Telefonist: hej
Kund: jag ska åka till Örebro
Telefonist: mm
Kund: och va heter de vart går gränsen till Närke är de vid Askersund
Telefonist: ja om du ska betala om du ska åka från Motala till Örebro eller
Kund: ja
Telefonist: ja då får du betala en biljett från Motala till Örebro
Kund: man kan inte köpa dyngskort när man går på i Närke för de ä ju de landskapet
Telefonist: ja men öhm om du ska åka mä linje åtahundrafyrtio
Kund: mm
Telefonist: eller
Kund: ja
Telefonist: mm (.) kliver du på i Östergötlands län (.) å ska till Örebro
Kund: ja
Telefonist: då får du betala en kontantbiljett Motala Örebro
Kund: ja men om ja inte gör de om jag går på¨i Närke
Telefonist: ja då får du kliva då får du kliva av i Askersund i så fall (.) för våra biljetter gäller bara från Gränna till Askersund
Kund: ja men om ja se om ja går på i Askersund å ska åka till Örebro
Telefonist: ja
Kund: kan ja inte köpa dyngskort då
Telefonist: inte östgöta dyngskort kan du inte köpa (xx)
Kund: nej men Närke (.) nej men Närke
Telefonist: ja vet inte hurdant dom har på sina (.) mä sina kortbestämmelser (.) va dom har som gäller på deras sträcka
Kund: nähä
Telefonist: nej
Kund: nej okey
Telefonist: från Askersund till Örebro (.) utan då får du ju ringa till dom å höra va dom har för regler som gäller på åttahundrafyrtio
Kund: ja
Telefonist: eller annars ringer du till Swebuss för de ä dom som kör dom bussarna
Kund: mm
Telefonist: mm
Kund: men tack för hjälpen
Telefonist: tack hej
Kund: hej